Zgłoszenie narodzin dziecka, złożenie wniosku o dowód osobisty, meldunek – czy wiesz, że możesz to załatwić online? A to nie wszystko!
Dzięki Profilowi Zaufanemu:
-
możesz wysłać podanie do urzędu w Twojej gminie: adres skrytki Urzędu Gminy i Miasta Nowe Brzesko, ePUAP: ss8mj72p75skrytka
-
zalogujesz się do swojego Internetowego Konta Pacjenta, gdzie znajdziesz historię swojego leczenia,
-
sprawdzisz ile masz punktów karnych,
-
sprawdzisz, czy auto, które chcesz sprowadzić z zagranicy nie było złomowane (Historia Pojazdu),
-
wystąpisz o odpis aktu stanu cywilnego,
-
zarejestrujesz działalność gospodarczą,
-
zgłosisz utratę dowodu osobistego
-
wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego …
-
i wiele innych spraw.
Jak można potwierdzić profil zaufany? Obecnie można to zrobić na 3 sposoby.
Profil zaufany założymy bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem:
-
konta bankowego,
-
nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (konieczny jest czytnik NFC),
-
kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Konto bankowe
Konto bankowe można wykorzystać do szybkiego i bezpiecznego zakładania i potwierdzania profilu zaufanego. Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta), dlatego nie ma konieczności potwierdzania ich osobiście w urzędzie.
Profil zaufany wykorzystuje do identyfikacji tylko podstawowe informacje: imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL. Za pomocą konta bankowego złożysz profil zaufany od ręki, bez wychodzenia z domu.
Profil zaufany możesz także potwierdzić na pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.
Jak to zrobić:
-
Sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego (lista banków dostępna jest tutaj)
-
Zaloguj się na swoje konto bankowe.
-
Wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego.
-
Czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.
Nowy e-dowód
Jeżeli masz dowód osobisty z warstwą elektroniczną na stronie wyboru sposobu uzyskania profilu zaufanego wybierz opcję e-dowód i postępuj dalej jak w podanej tam instrukcji. Uwaga! Ta opcja wymaga posiadania oprócz nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną także czytnika umożliwiającego połączenie dowodu z komputerem (tzw. czytnik NFC) oraz zainstalowanego wcześniej oprogramowania e-dowodu.
Kwalifikowany podpis elektroniczny
Ta opcja wymaga zainstalowanego wcześniej oprogramowania PZ Signer. Upewnij się, że masz zainstalowaną aplikację PZ Signer. Jeśli nie – pobierz aplikację odpowiednią dla twojego systemu: Windows 32-bit 64-bit, Mac, Linux.
Jak to zrobić:
-
Wejdź na stronę profilu zaufanego.
-
Kliknij Zarejestruj się.
-
Wypełnij formularz (zapamiętaj identyfikator użytkownika i hasło)
-
Kliknij Zarejestruj się.
-
Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.
-
Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. Koniecznie wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym.
-
Uruchom aplikację PZ Signer.
-
Kliknij Rozpocznij proces podpisu.
-
Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5).
-
Kliknij Podpisz dokument (Krok 6).
-
W nowym oknie wprowadź PIN.
-
Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7).
-
Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.