Do końca 2019 roku Gmina Nowe Brzesko rozliczała się za odbiór odpadów wg miesięcznego ryczałtu bez względu na liczbę odebranych odpadów. Od stycznia 2020 roku zgodnie z nowymi przepisami Gmina ma obowiązek płacić za rzeczywistą ilości ton odebranych odpadów.

W dniu 30 grudnia 2019 roku odbył się przetarg, który miał wyłonić wykonawcę świadczącego usługi w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów od mieszkańców Gminy. Przygotowując postępowanie przetargowe Gmina wzięła pod uwagę ilość odpadów jakie mieszkańcy oddali od grudnia 2018 roku do listopada 2019 roku. Biorąc pod uwagę ilość oddanych odpadów oraz stawki jakie obowiązywały założono na realizację zadania 634.838,40 zł. Do przetargu przystąpiły dwie firmy, które zaoferowały odpowiednio 1.558.439,52 zł i 1.793.323,80 zł, wobec czego Burmistrz unieważnił postępowanie przetargowe.

W związku z unieważnieniem przetargu w celu utrzymania bieżącego wywozu śmieci ogłoszono kolejny przetarg na odbiór odpadów komunalnych w okresie od 1 lutego do  30 kwietnia 2020 r. Gmina mając wiedzę co do kwot proponowanych w uprzednio unieważnionym przetargu oraz informację z innych gmin przeznaczyła na ten cel 300.000,00 zł. Jedyny wykonawca, który złożył ofertę zaproponował 358.899,82 zł, co daje 119.633,27 zł miesięcznie.

Jednocześnie ogłoszono i rozstrzygnięto przetarg na odbiór odpadów komunalnych na okres  od 1 maja 2020 do 30 kwietnia 2021 r., gdzie założono kwotę 1.100.000,00. Do postępowania przetargowego zgłosił się jeden wykonawca proponując kwotę 1.392.481,80 zł ,co daje miesięcznie 116.040,15 zł. 

Jak wspomniano wyżej do przetargu wzięto ilość odpadów jakie mieszkańcy naszej gminy oddali w okresie od  grudnia 2018 do  listopada 2019, a było to  1.162,70 tony, co miesięcznie stanowiło 96,89 (dziewięćdziesiąt sześć 89/100) ton. Obecnie przez trzy miesiące czyli styczeń, luty, marzec 2020 r. odebranych zostało 350,75 ton odpadów, średnio miesięcznie daje to 116, 91 ton, co stanowi wzrost oddawanych przez mieszkańców odpadów o 20,02 ton miesięcznie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Gmina Nowe Brzesko rozlicza się z wykonawcą według tonażu, a ilość oddanych przez mieszkańców śmieci ma swoje odzwierciedlenie w fakturach, tak więc znaczące zwiększenie się liczby oddawanych śmieci  skutkowało fakturami w wysokości  119.343,07 zł, natomiast w marcu 194.212,94 zł. W dniu 15 kwietnia firma poinformowała nas, że w kwietniu zebrała już odpady na kwotę 90 tysięcy zł, czyli do końca miesiąca kwota ta może wynieść co najmniej 180 tysięcy zł. 

Inną bardzo istotną zmianą jaką ustawodawca wprowadził w zakresie zagospodarowania odpadami komunalnymi jest obowiązek segregacji. Na mocy nowych przepisów mieszkańcy, którzy nie zastosują się do nowych przepisów zapłacą minimum dwa razy więcej niż stawka bazowa przyjęta przez daną gminę. Mieszkańcy naszej Gminy zastosowali się do przepisów, co obrazuje procentowy wzrost odpadów segregowanych w styczniu o 8 %, w lutym o 50 %, natomiast w marcu aż o 90 %, przy jednoczesnym spadku ilości odpadów zmieszanych. Paradoksalnie prawidłowa segregacja odpadów nie powoduje spadku opłat za śmieci lecz ich wzrost.

RODZAJ ODPADU

Stawka za tonę

Komunalne zmieszane

    1 077,84 zł

Odpady segregowane

    1 350,00 zł

Remontowe i budowlane

       810,00 zł

Elektroodpady, wielkogabaryty, opony

    1 728,00 zł

Ulegające biodegradacji

    1 350,00 zł

Komunalne nie wymienione w innych podgrupach (popiół)

    1 069,20 zł

Niebezpieczne

    5 400,00 zł

Wzrost oddawanych przez mieszkańców odpadów przy jednoczesnym wzroście cen spowodowało konieczność podniesienia stawki za ich odbiór. O  wysokości tej stawki dyskutowano od kilkunastu dni, analizując gospodarkę odpadami i budżet Gminy. Aby dotychczasowe założenia budżetowe nie zostały zachwiane konieczne jest podniesienie stawki do 34 złotych miesięcznie za osobę, przy utrzymaniu 2 złotowej ulgi dla osób, które posiadają kompostownik. Zarówno Burmistrz jak i przedstawiciele Rady Miejskiej są zgodni, że wzrost ten jest bardzo znaczący, tym bardziej teraz gdy covid 19 jest mocno odczuwalny dla gospodarki i mieszkańców. Po przeanalizowaniu całego budżetu zdecydowano o rezygnacji z następujących zadań: 

  • udział OSP Nowe Brzesko w  projekcie „Małopolskie OSP 2020”.
  • likwidacja dzikich wysypisk i zakupu koszy,
  • ograniczenie do minimum edukacji ekologicznej, do której prowadzenia Gmina jest zobowiązana ustawą.

Podjęcie tych działań pozwoli na ustalenie niższej stawki opłaty za śmieci, która nie przekroczy 30 zł. od osoby. To posuniecie pozwoli uniknąć tak drastycznej podwyżki, niemniej nie pozwoli Gminie np. na  likwidację dzikich wysypisk.

Podwyżka dotyka wszystkie samorządy w całej Polsce, nie tylko naszą gminę. Jednym z głównych czynników wzrostu opłat za śmieci jest duży wzrost oddawanych odpadów oraz  następujące sytuacje:

  1. „znikająca” liczba domowników - liczba osób zameldowanych z domostwie często jest wyższa niż liczba osób wpisanych do deklaracji.  Liczba osób zameldowanych na terenie Gminy na dzień 14.04.2020 r  to 5.632, natomiast  liczba osób zadeklarowanych do opłaty za odbiór śmieci to 5.030,
  2. osoby, które wprowadziły się na teren naszej gminy i  nie zawsze złożyły deklaracje. Niektóre z tych osób mieszkając w naszej Gminie, zameldowane są gdzie indziej. Jeśli same nie złożą stosownej deklaracji, Gmina nie ma o nich wiedzy, a za ich odpady płacą inni,
  3. dołączanie przez niektórych przedsiębiorców odpadów z działalności gospodarczej również rolniczej do śmieci komunalnych,
  4. dzikie wysypiska jakie powstają na terenie Gminy.

Każdy z nas płacąc za odbiór odpadów pokrywa po części odbiór śmieci od mieszkańców niezdeklarowanych, niektórych przedsiębiorców, którzy zamiast oddawać śmieci z działalności gospodarczej zgodnie z przepisami w ramach oddzielnej umowy „podrzucają” je do śmieci oddawanych przez mieszkańców. Każdy z nas też płaci za likwidację dzikich wysypisk. Likwidacja takiego wysypiska jest kosztowna, a policja nie zawsze potrafi wskazać sprawcę tego czynu, by mógł za to ponieść odpowiedzialność.

Jak powstrzymać wzrost cen?

  1. Przydomowy kompostownik. Samodzielne gospodarowanie bioodpadami, zmniejsza ilość śmieci, co pomniejsza wzrost kosztów i daje oszczędność 2 zł każdej osobie miesięcznie, która się na to zdecydowała.
  2. Restrykcyjne kryteria dotyczące odpadów selektywnych mogą stwarzać konieczność dodatkowego podczyszczania odpadów w sortowniach oraz powodować wzrost kosztów funkcjonowania instalacji przetwarzania odpadów komunalnych. Firmy mając to na uwadze i koszty jakie muszą ponieść z tego tytułu oferują wyższe kwoty za odbiór odpadów segregowanych. Dlatego segregując odpady róbmy to prawidłowo.
  3. Ograniczmy ilość produkowanych odpadów. Będąc na zakupach, starajmy się w miarę możliwości ograniczać ilość opakowań, plastików, kupujmy więcej produktów nieprzetworzonych.
  4. Zwrócimy uwagę na rzetelne i uczciwe wypełnianie deklaracji śmieciowych.
  5. Zwróćmy uwagę by niektórzy przedsiębiorcy nie mieszali odpadów z działalności gospodarczej z odpadami komunalnymi.
  6. Nie bójmy się zgłaszać do Urzędu Gminy rażących nieprawidłowości.

Problem gospodarki śmieciowej, z którym mierzą się wszystkie gminy w całej Polsce, można rozwiązać tylko we współpracy Gminy z Mieszkańcami, dlatego potrzeba wspólnego i zgodnego działania na rzecz odpowiedzialnego gospodarowania odpadami, po to, by powstrzymać wzrost cen za śmieci w naszej Gminie.


Opracowane przez Referat Komunalny Urzędu Gminy i Miasta Nowe Brzesko